Kaffepenge til glæde for børn med kræft

Via en mobil kaffebar fra Peter Larsen Kaffe indsamlede Boligselskabet Sct. Jørgens løbeklub ved 24 timers løbet 12.000 kroner, der nu sendes videre til kræftramte børn og unge på Skejby Sygehus

Kaffe er godt. Især når de gyldne dråber kommer fra Peter Larsen Kaffe i Viborg. Og det var netop tilfældet med de næsten 1000 kopper kaffe, som Boligselskabet Sct. Jørgens løbeklub for nylig afsatte under 24 timers løbet omkring Viborg Søndersø. Kaffen var nemlig brygget af en vaskeægte barista fra Peter Larsen Kaffe og solgt fra en af firmaets mobile kaffebarer, der var parkeret foran boligselskabets teltbase under 24 timers løbet. Kaffesalget indbragte i alt 12.000 kroner, der ubeskåret går til kræftramte børn.

Den mobile kaffebar er én af de mange vogne, som Peter Larsen kaffe normalt bruger ved de store festivaler i f.eks. Roskilde og Skanderborg, hvor kaffefirmaet hvert år sælger flere hundrede tusinde kopper kaffe til kaffehungrende festivalgæster.

Ved det store gallashow til fordel for kræftramte børn, som Peter Larsen Kaffes direktør Claus Bertelsen, racerkøreren Tom Kristensen og organisationen KidsAid i marts havde arrangeret i Tinghallen, holdtes en auktion med 12 timers brug af en barista-bemandet mobil kaffebar som én af gevinsterne. Boligselskabet Sct. Jørgen sikrede sig den mobile kaffebar og valgte at tage den i brug under 24 timers løbet.
Glæde og taknemmelighed
- Her bød vi både løbere og besøgende på en god kop kaffe. Kaffen vakte begejstring, og folk kvitterede med at smide i alt 12.000 kroner i en indsamlingsbøsse, fortæller Carsten Veje, der er formand for boligselskabets løbeklub. Han har netop overrakt en check på beløbet til Claus Bertelsen, der via organisationen Kids Aid straks har sendt pengene videre til børneafdelingen på Skejby Sygehus.
- Vi er meget glade og taknemmelige for den fine donation. Pengene vil blive brugt til aktiviteter m.v. for børn og unge, der er under behandling for kræft på Skejby Sygehus, fortæller Claus Bertelsen.

Stor interesse for næste års gallafest
Claus Bertelsen oplyser samtidig, at gallashowet i Tinghallen, der foregår under overskriften ”Knus Kræft”, vil blive gentaget næste år. Det sker den 9. marts og efter samme mønster som i år, herunder gourmetmiddag samt underholdning med nogle af Danmarks mest populære kunstnere.
- Dette års gallashow indbragte netto 1,1 mio. kroner, og vi håber, at vi kan opnå et endnu bedre resultat næste år. Pengene er øremærket til arrangementer samt indkøb af udstyr og materialer, som kan skabe positiv adspredelse for kræftramte børn og unge og deres familier under opholdet på Skejby Sygehus. Mange af de virksomheder, der deltog i dette års gallafest, har allerede tilmeldt sig arrangementet næste år. Så over halvdelen af de i alt godt knap 600 pladser i Tinghallen er allerede reserveret, oplyser Claus Bertelsen.

Læs mere omkring projektet på www.knuskraeft.dk

Knus Kræft indsamler over 1 million kr.

Af Lars Aaen Thøgersen, udviklings- og kommunikationschef, Peter Larsen Kaffe, publiceret 06.03.2016

KidsAid, Peter Larsen Kaffe og racerkører, Tom Kristensen inviterede d. 3. marts til gallashow i Tinghallen i Viborg som afslutning på kampagnen Knus Kræft. Her blev der overrakt en check på næsten 1,1 million kr som, blandt andet, vil gå til børnekræft-afdelingen på Skejby Sygehus.

Aftenens konferencierer Anders Breinholt og Adam Duvå Hall præsenterede en fantastisk gallafest med underholdninger fra nogle af Danmarks største artister: Medina, Peter A.G., Søren Sko, Lis Sørensen, Nabiha, Geo, Carsten Bang, Antonelli Orchestra og mange, mange flere. Over 500 gallagæster deltog i arrangementet, som gjorde det muligt at nå millionen.

”Gallashowet var en fantastisk kulmination oven på det sidste års arbejde. Jeg er dybt beæret over, at så mange mennesker er villige til at støtte op om Knus Kræft og gøre det muligt for os at donere over 1 million kr., som vil gøre en enorm forskel for kræftramte børn og deres familier”, fortæller Søren Bach, bestyrelsesformand for KidsAid, om aftenens gallashow.

”Kræft er en skrækkelig sygdom, der rammer rigtig mange. Derfor vil vi gerne være med til at gøre en forskel for de børn og unge og deres familier, der rammes af sygdommen.” forklarer Tom Kristensen.
Vi har nået 1 million kr., og det kan slet ikke beskrives, hvor stor en forskel disse penge vil gøre for kræftsyge børn og deres familier. Som virksomhed bærer vi også et ansvar for samfundet omkring os, og derfor er jeg stolt over, at vi gennem Knus Kræft kan være med til at hjælpe der, hvor der er behov for det. Vi kan ikke redde alle, men vi vil gerne være med til at gøre livet bare en smule bedre for de børn og unge, som rammes af kræft.

Om Knus Kræft:

Knus Kræft er et projekt, som skal gøre hverdagen lidt sjovere for kræftramte børn. Tom Kristensen, Peter Larsen Kaffe og KidsAid er gået sammen om at hjælpe kræftramte børn og unge i Danmark. Knus Kræft sætter fokus på at skabe trivsel, håb og glæde for kræftramte børn og deres familier i Danmark.

Blandt mange forskellige tiltag donerer Peter Larsen Kaffe 1 kr. for hver solgte pose kaffe, der bærer et særligt Knus Kræft-mærkat, og flere fodboldhold bærer ved indmarch Knus Kræft-trøjer for at sætte fokus på kampagnen og opfordre til donation.

Læs mere omkring projektet på www.knuskraeft.dk

Peter Larsen Kaffe hylder Viborg med specialkaffe og nyt risteri

Af Lars Aaen Thøgersen, udviklings- og kommunikationschef, Peter Larsen Kaffe, publiceret 10.02.2016

Mere end 110 års kaffehistorie i Viborg skal fremover danne baggrund for Peter Larsen Kaffes internationale satsning inden for specialkaffe. I juli kommer specialkaffen, Peter Larsen SPECIAL, ud til kaffeelskende forbrugere. Ud over specialkaffen lancerer kaffevirksomheden også senere på året luksusbrandet, VIBORG – opkaldt efter byen, hvor Peter Larsen Kaffe har sit udspring.

Med geografisk placering hos Peter Larsen Kaffe i Viborg opbygger vi et mikroristeri og videnscenter, som skal udvikle og producere unikke kaffe- og teprodukter til specialhandelen i Danmark og de Nordiske lande. I mere end 100 år har vi leveret kaffe til den danske befolkning, og med så meget erfaring og knowhow – kombineret med en ukuelig trang til at udvikle kaffens smagsunivers - har vi skabt en ny linje af mikroristninger og en selektiv udvælgelse af specialprodukter. Peter Larsen SPECIAL udspringer af det nuværende Special Brands, som i forvejen leverer specialkaffe til mere end 150 specialbutikker i Danmark

Foruden Peter Larsen Special lancerer kaffevirksomheden luksusbrandet, VIBORG, som kun vil blive solgt i begrænset antal i selektivt udvalgte butikker i Norden. VIBORG er det ypperste, når det gælder smagsoplevelse, diversitet og præsentation inden for te og kaffe, og er en hyldest til byen på kronheden, som har været Peter Larsen Kaffes udgangspunkt i 114 år.
I VIBORG varemærket vil vi præsentere særegne og unikke kaffetyper, som ofte kun er tilgængelige i meget begrænset omfang. Her er vi ude i de yderste kroge af verdens kafferegioner og følger kaffen hele vejen fra dyrkning til forarbejdning, ristning og den endelige præsentation frem til forbrugeren står med produktet i hånden

Det er den anerkendte sydafrikanske ristemester Winston Rose, som skal stå i spidsen for Peter Larsen Special og VIBORG, så forbrugerne kan forvente en særdeles velsmagende oplevelse.

Med de nye produkter udforsker vi mulighederne for, hvad vi kan med kaffe, og vi ser frem til at lancere specialprodukterne for forbrugerne. Peter Larsen Kaffe har en lang tradition for at levere velsmagende kvalitetskaffe og med etableringen af mikroristeriet, får vi mulighed for at udvikle helt unikke smagsoplevelser for kaffe- og teelskere

VIBORG og Peter Larsen SPECIAL kan købes i specialforretninger landet over fra juli, men for særligt interesserede, kan man stifte bekendtskab med det nye mikroristeri til Dansk Kaffeshow 2016 i Aarhus i dagene 10. – 12. februar.

Peter Larsen Kaffe hovedsponsor på Dansk Kaffeshow 2016

Af Lars Aaen Thøgersen, udviklings- og kommunikationschef, Peter Larsen Kaffe, publiceret 08.02.2016

Tre dage i kaffens tegn når landets førende kaffeeksperter mødes til Dansk Kaffeshow 2016.

Der er med garanti velsmagende kopper og dejlige dufte i luften, når Danmarks bedste baristaer, bryggere og ristere tørner sammen i Aarhus til Dansk Kaffeshow 2016. Med spændende messestande, konkurrencer og inspiration til både private og professionelle, håber arrangørerne at samle kaffeelskere fra hele landet til tre dage i kaffens tegn.

Men der er er også prestige og hæder på spil, når arrangøren Speciality Coffee Association of Europe, SCAE, afholder konkurrencerne Barista, Brewers Cup, Cupping og Latte Art. Vinderne af konkurrencerne får æren af at repræsentere Danmark ved verdensmesterskaberne.
I år sponseres Dansk Kaffeshow af Peter Larsen Kaffe, der selv giver en snigpremiere på deres nye specialkaffer, Peter Larsen SPECIAL, som ristes på virksomhedens helt nye mikroristeri i Viborg.

Vi er meget stolte over at Peter Larsen SPECIAL er hovedsponsor på så spændende et event som Dansk Kaffeshow, og vi glæder os til at præsentere vores nye satsning inden for specialkaffe. Med fysisk placering på kaffefabrikken hos Peter Larsen Kaffe i Viborg opbygger vi et mikroristeri, som skal udvikle og producere unikke kaffe- og teprodukter til specialhandelen i Danmark. Peter Larsen SPECIAL udspringer af vores nuværende Special Brands, som i forvejen leverer specialkaffe til mere end 150 specialbutikker i Danmark

Dansk Kaffeshow løber af stablen 12. – 14. februar i Aarhus.

Din kaffe er i fare!

Af Lars Aaen Thøgersen, udviklings- og kommunikationschef, Peter Larsen Kaffe, publiceret 08.10.2015

Den globale kaffeproduktion er under pres. Så godt som alle verdens kaffeproducerende regioner kæmper med udfordringer, som kommer til at ændre vores kaffevaner og skrue priserne på kvalitetskaffe i vejret.

Klimaforandringer.

Forandringer i verdens klimaforhold og herunder den globale opvarmning er en trussel og en realitet, som særligt verdens kaffebønder konfronteres med. Dette opleves bl.a. ved:

  • Højere temperaturer

  • Lange tørkeperioder efterfulgt af massive regnskyl

  • Mere standhaftige skadedyr og plantesygdomme


Problemstillingerne er alle associeret med klimaforandringer og medvirkende til at reducere verdens kaffeforsyninger dramatisk.

Kaffesorter har gennem tiderne tilpasset sig specifikke klimazoner, og temperaturstigninger på bare 0,5°C kan gøre en stor forskel. Arabica bønnerne, som andrager ca. 70% af verdens kaffe, dyrkes i højtbeliggende og ofte svært fremkommelige bjergområder. Globale temperaturstigninger tvinger bønderne til at rykke produktionen til højere beliggende områder, hvorved dyrkningsarealet formindskes. I et land som Etiopien, hvor Arabica kaffen oprindeligt stammer fra, er det mange steder meget begrænset med højere beliggenheder, hvorfor kaffebønderne ikke har andre udveje end at omlægge deres produktion til andre afgrøder.

Det samme er resultatet af tørke og længere tids stigning i antallet af ekstreme regnskyl, som nu også forekommer udenfor den traditionelle regnsæson. I f.eks. Latin Amerika blev kaffeproduktionen ramt af flere usædvanligt våde år med meget heftige regnskyl, som blev efterfulgt af den værste tørke i Brasilien i årtier. Tendensen er global og har reduceret høstudbyttet i en lang række af verdens ledende specialkaffelande.

Den globale opvarmning betyder samtidig, at kaffebønnebillens leveområder udvides, og dermed også omfanget og ødelæggelserne forårsaget af dette glubske, og for kaffetræer altødelæggende skadedyr. Og som om det ikke er udfordringer nok, så kæmper mange regioner også med kafferust, en ødelæggende svampesygdom, som giver rød-orange pletter på kaffeplanternes blade og enten minimerer eller helt stopper bønnernes vækst. Svampen kunne tidligere ikke overleve det kølige klima i bjergene, men nu trives den i behageligere temperaturer og har forårsaget uoprettelig skade for kaffebønderne i bl.a. Costa Rica, Indien og Etiopien.

Klimaforandringernes konsekvenser er således allerede en realitet. Frygten er bare, at vi foreløbig kun har set begyndelsen. Ledende eksperter anført af verdens førende klima forskningsgruppe Intergovernmental Panel of Climate Change (IPCC) anslår, at en 3°C temperaturstigning i Brasilien vil reducere områderne anvendelig til kaffedyrkning i landet til en tredjedel i forhold til i dag. Det ændrede klima vil samtidig bevirke, at nye områder kan inddrages til kaffedyrkning, men på ingen måde i tilstrækkelig grad til at kompensere for de mange tabte landområder. Som verdens største kaffeeksportør, der leverer ca. 50% af verdens Arabica kaffe, vil en så markant ændring i Brasiliansk kaffeinfra

Mere fokus på økologi og bæredygtighed

Af Lars Aaen Thøgersen, udviklings- og kommunikationschef, Peter Larsen Kaffe, publiceret 08.07.2015

Når danskerne putter hele kaffebønner i indkøbskurven, er det i stigende grad økologiske bønner, der vælges. En ny Nielsen Data undersøgelse viser, at danskerne foretrækker de hele økologiske Peter Larsen kaffebønner frem for de konventionelle bønner. Det er vi selvfølgelig rigtigt glade for, da økologisk fremstillet kaffe i dag udgør 30% af vores samlede kaffesalg – en tendens som er støt stigende. Men i dag udgør økologi kun 7 procent af det samlede kaffeforbrug i Danmark. Og det er ikke særlig højt, hvis vi ønsker en mere bæredygtig fremtid.

Er det så kunderne, der er noget i vejen med? Umiddelbart nej. For når vi rejser rundt i vores mobile kaffebarer til landets festivaller og kulturelle samlingssteder, møder vi samlet set en halv million danskere face-to-face, og vi kan se, at potentialet for økologi er stort og at interessen vokser. Med 10% af det danske marked, er Peter Larsen Kaffe en forholdsvis lille spiller. Men som de første i branchen valgte vi at satse på økologi i midten af 90’erne og tænker nu konsekvent økologi ind, når vi udvikler og sender nye produkter på gaden.
Men selv om der er gået en del år, siden vi startede med økologien, så mener vi, at der er plads til forbedring, hvis økologisk kaffe skal have en fast plads i forbrugernes indkøbskurv. Derfor bør der også sættes mere fokus på økologi i sin helhed – og ikke i enkeltdele. Kaffe er et af danskernes foretrukne nydelsesmidler, og samtidig er kaffeforbruget steget med hele 43 procent på verdensplan de sidste 15 år.

En så eksplosiv stigning tærer hårdt på klodens ressourcer, hvis kaffebønnerne kun bliver konventionelt produceret. Derfor skal der lyde en opfordring til Økologisk Landsforening om at sætte mere fokus på økologisk kaffe og andre varer produceret uden for Danmark. For bæredygtig fremstilling er ikke kun noget, der sker inden for vores egen landegrænse. Og i de offentlige indkøb kan kommuner, regioner og offentlige institutioner være med til at sætte mere fokus på bæredygtige indkøb, for det er der brug for. I vores nabolande har flere hundrede kommuner valgt at indføre økologiske og mere bæredygtige krav til de indkøb, der foretages i det offentlige. Hvis alle led – producent, forbruger og indkøber – tænker økologien ind i deres valg, så er vi allerede et godt skridt videre mod en grønnere verden.